Šport, bez rozdielu odvetvia, môžeme považovať za celosvetový fenomén. Tisícky ľudí sa každý týždeň stretávajú na športových podujatiach, kde spoločne fandia svojmu obľúbenému tímu či športovcovi, a ženú ho tak k ešte lepším výkonom (výsledkom). No moderný šport má aj svoj ekonomický význam. Nie je to len zábava pre ľudí, ale aj obrovský biznis. Predsa len, vždy keď dokážete priviesť desiatky tisíc ľudí na jedno miesto, vzbudí to záujem…

Derby de la Madonina, zdroj: súkromný album Jozef Danko

Schéma je jasná: športové kluby chcú dosahovať lepšie výsledky, aby boli v športe úspešné. No aby sa to dialo, musia “investovať” – získať lepších hráčov či zlepšovať podmienky pre svojich hráčov. Keď dosiahnu lepšie výsledky, pritiahnu väčší záujem fanúšikov, čo vyvolá zvýšený záujem sponzorov, čo zvýši príjem financií. A ako iste chápete, čím viac peňazí máte pre svoj klub, tým je väčšia pravdepodobnosť, že budete úspešný aj športovo.  Úspešné športové kluby sú teda riadené rovnako ako veľké firmy, pričom na dosahovanie svojich cieľov využívajú aj podobné nástroje. Jedným z týchto nástrojov je aj marketing 

Najhodnotnejšie športové kluby

Najhodnotnejšie športové kluby na svete, rebríček podľa Forbes

Športový marketing nie je výrazne iný, ako  marketing firemný. Základnou úlohou marketingu ako takého je ovplyvňovanie správania zákazníkov. Toto platí rovnako pre firemnú sféru, ako aj pre sféru športu. Športový marketing má ale isté špecifiká, na ktoré je nutné pri práci prihliadať:

Výsledný produkt športu: športové podujatie

Frekvencia nových produktov: v niektorých športoch aj 3 krát za týždeň

Sledovanosť na najvyššej úrovni: tisíce ľudí naživo, milióny pred televíznymi obrazovkami

Návštevnosť

Priemerná návštevnosť zápasov v jednotlivých športových ligách

Nový model telefónu alebo automobilu prichádza raz ročne, no napríklad hokejové zápasy vášho tímu môžete sledovať aj 3 krát za týždeň. Žiadne iné odvetvie neprináša tak časté hodnotenie “produktu”, ako práve šport. Aj preto sa v športe nachádza tak veľké množstvo peňazí, no zároveň aj nároky na zúčastnených sú práve preto tak veľmi vysoké. Rovnaké je to aj s marketingom. Pokiaľ chcete priviesť do vášho klubu kvalitu (hráčsku či sponzorskú), mali by ste im ukázať kvalitu na úrovni prípravy záverečného produktu.

V športovom marketingu v zásade rozlišujeme 2 hlavné smery jeho využívania:

  • Marketing športových organizácií (klubov, združení, zväzov, športovcov…)
  • Marketing sponzorov športových organizácií (sponzoring)
Bayern rozpis

Žreb Ligy majstrov, zdroj FB: Bayern Mníchov

Budweiser Mesii

Pivo pre každého brankára, ktorému dal Messi gól, zdroj: FB Budweiser Football

Player of the mont manutd

Hráčka mesiaca v Anglicku, zdroj FB: Manchester Utd Women

Ako môže vyzerať športový marketing?

Športový marketing, rovnako ako marketing firemný, využíva široké spektrum rôznych nástrojov. Či už hovoríme o brandingu na rôznych predmetoch, vlastných televíznych staniciach či dokumentárnych filmoch, všetko má jedno spoločné – posilňovanie značky klubu. Teraz sa ale pozrieme na online nástroje, ktoré športové kluby bežne využívajú, a ktoré môžu byť prínosom aj pre menšie kluby na Slovensku.

Matchday Sklotatran Poltár

Športový marketing klubu v nižšej futbalovej súťaži, zdroj: FB TJ Sklotatran Poltár

Internetová stránka klubu

Základom dobre fungujúceho online marketingu je internetová stránka. Rozpis zápasov, kvalitné logá sponzorov a prehľad noviniek na jednom mieste dokážu zanechať silný dojem u potencionálnych sponzorov. Skoro taký silný, ako súpiska hráčov prvého tímu s ich fotografiami. Dôležité je však to, že internetová stránka už nie je len výsadou veľkých klubov. Hoci je jasné, že tím zo 4. ligy bude mať na webe menej príspevkov a použije iné grafické prvky, ako profesionálny klub.

Webovej stránke športového klubu sa budeme potrobnejšie venovať v samostatnom článku, ktorý pre vás pripravujeme.

Internetová stránka

Zdroj: web športového klubu nižšej súťaže, JD_Agency

Marketing na sociálnych sieťach

Sociálne siete poskytujú športovým organizáciám na všetkých úrovniach skvelý prostriedok na vytváranie vzťahu so svojimi fanúšikmi. No nielen to. Práve sociálne médiá môžeme považovať za najdôležitejší prvok športového marketingu, a to predovšetkým vďaka ich dostupnosti a rýchlosti, akou je možné dostať informácie cez ne priamo k ľuďom. Z toho dôvodu si bližšie ukážeme niektoré z možností prezentácie športových organizácií na sociálnch sieťach.

Počet fanúšikov FK Poprad na sociálnych sieťach, zdroj: FB FK Poprad

Športový marketing na sociálnych sieťach

Plán sezóny, plán časti sezóny alebo plán na mesiac

Plánovanie je veľmi dôležité nie len pre športový výkon, ale aj pre účasť fanúšikov na športových podujatiach. Rozpis služieb v práci, dovolenku či rodinný výlet si musíte podľa niečoho naplánovať. A práve k tomu vám dobre poslúžia dlhodobé a strednodobé plány vášho obľúbeného tímu.

Použité zdroje:

mesačný plán: FB HC 05 Banská Bystrica

mesačný plán: FB Bayern Mníchov 

plán jesene: FB TJ Sklotatran Poltár

 

Krátkodobé plánovanie – plán týždňa

Aj keď ste dopredu vedeli dátum zápasu, niektoré veci sa mohli ešte zmeniť. Predovšetkým čas začiatku zápasu sa mení podľa žiadostí televíznych spoločností. Dokonca aj v nižších súťažiach dochádza k zmenám. U nás sa napríklad posúva čas zápasov vzhľadom k ročnému obdobiu (nižšie futbalové súťaže každých cca 15 dní)

Použité zdroje:

  • FB Tottenham Hotspur Women
  • FB HC Slovan Bratislava
  • FB Slávistická Mládež
  • FB FC Liverpool

Prírava atmósféry v dňoch pred zápasom

Články o dianí vnútri klubu, fotogalérie z tréningov, rozhovory s hráčmi, významné údalosti vo vašom tíme, predzápasové štatistiky… To všetko prispieva nie len k tvorbe správnej atmosféry pred zápasom, ale aj k posilňovaniu vzťahu medzi vašími fanúšikmi a klubom.

Použité zdroje:

  • porovnanie hráčov pred zápasom: FB Fortuna Liga
  • porovnanie tímov pred zápasom: FB HC Slovan Bratislava
  • Fotografia z tréningu: FB Tottenham Hotspur
  • Fotografia z tréningu: FB Manchester United Women

Deň zápasu a samotný zápas

Posledné pripomenutnie sa fanúšikom pred zápasom – máme tu MatchDay! Tesne pred zápasom a hlavne počas zápasu sa online marketingu venujú predovšetkým kluby na tej najvyššej úrovni, no pri troche chcenia je možné, v menej náročnej forme, tieto prostriedky využívať v každom klube.

Použité zdroje:

  • Game Day: FB HC 05 Banská Bystrica
  • Matchday: FB FC Liverpool
  • Dnešný zápas:FB MŠK Žilina
  • Half time: FB Red Bull Lipsko
  • Gól: FB DAC Dunajská Streda

Po záverečnom hvizde

Aký bol výsledok vášho týždenného snaženia sa? v tomto bode je VEĽMI dôležitá správne nastavená vízia klubu. Veľmi emočne komentujete víťazné zápasy, no po prehrách nechcete radšej zdieľať nič? Máte nastavené, ako hodnotiť mládežnícke zápasy? Dokážete vyyzdvihnút výkony hráčov a ich prípadný rast, alebo budete “rozvíjať” mladých hráčov tým, že budete hodnotiť terén a kvalitu rozhodcu?

Použité zdroje:

  • Výsledok zápasu: FB MŠK Žilina
  • výsledok série: FB TampaBay Lightning
  • Výsledok zápasu:FB Arsenal Londýn
  • Výsledok zápasu: FB Euroleague Women
  • Výsledky zápasov: FB Slávistická mládež

Prvé dni po zápase

Pozápasové rozhovory po vychladnutí emócií, zápasové štatistiky jednotlivcov či celého tímu, ako aj fotogaléria zo zápasu môžu taktiež pomôcť ďalej rozvíjať povedomie o vašom klube.

Použité zdroje:

  • 11tka kola Fortuna ligy: FB Fortuna Liga
  • 11tka kola FAWSL: FB Manchester United Women
  • Štatistiky hráča v zápase:FB FC Liverpool
  • Štatistiky zápasu: FB TampaBay Lightning
  • Fotografia zo zápasu. FB Arsenal Londýn

Marketing sponzorov – sponzoring

Okrem rôznych reklamných priestorov je pre sponzorov zaujímavý aj vlastný marketing, v ktorom aktívne využívajú sponzorované subjekty. Či už ide o spoluprácu so športovcom, klubom alebo organizáciou, marketingový účinok je často veľmi výrazný. Formy môžu byť naozaj rôzne, preto im v budúcnosti budeme venovať samostatný článok. Dnes len malá ukážka toho, ako sa dá takáto spolupráca využiť:

Pri príležitosti prekonania rekordu v počte strelených gólov za 1 tím, firma Budweiser pripravila pre každého z brankárov, ktorým dal Leo Messi gól,  personalizovaný darček. Pivo aj s označením poradového čísla gólu, ktorý brankár od Lea inkasoval. Niektorí tých pív dostali viac, no väčšina z brankárov sa s tým aj pochválila na vlastných sociálnych sieťach,  čím ešte výraznejšie podporili relamný účinok kampane.

Zdroje:

  • FB Budweiser Football
  • FB Jan Oblak
  • FB Kepa Arrizabalaga

Máte radi šport a zaujímajú vás aj rôzne formy jeho prezentácie? Pozrite si teda aj náš výber online príspevkov, ktoré v roku 2020 niečím zaujali!

Chceli by ste, aby aj váš klub pracoval so športovým marketingom na podobnej úrovni? Kontaktujte nás, a my vám pomôžeme s rozvojom vášho milovaného klubu!

Pin It on Pinterest