Viete, čo odlišuje dlhodobo úspešné firmy, ako sú napríklad Apple, Amazon či Volvo, od tých ostatných? Existuje mnoho vnútorných faktorov, ktoré by sme mohli porovnávať, no čo je tým, vďaka čomu tieto firmy zvládajú aj tie najťažšie obdobia? Vďaka čomu sa tešia tak silnej lojalite svojich zákazníkov a vďaka čomu dokážu rásť tak vysoko?

Budovanie dlhodobo úspešnej firmy sa v mnohom podobá na budovanie mrakodrapov. Hoci výšku stavby ovplyvňujú mnohé faktory, za jej stabilitou sa skrýva jeden kľúčový faktor – pevné základy!
Sú to práve pevné firemné základy, ktoré týmto firmám pomáhajú za každých okolností udržať svoj smer (vízia), ktoré im pripomínajú ich úlohu (poslanie), a ktoré im pomáhajú správne sa rozhodovať aj v tých najzložitejších situáciách (hodnoty).
Firemná vízia
Vedieť kam smerujete je prvým predpokladom úspechu. Víziu teda môžeme chápať ako najvyšší cieľ firmy, alebo aj ako ideálny cieľový stav, ktorý určuje smerovanie celej organizácie. Firemná vízia môže byt vyjadrená v rôznych podobách. Môže ísť o krátky, takmer reklamný slogan, aký využívajú napríklad firmy v automobilovom priemysle:

Zacielené na nulu (aiming for zero) – Volvo

Čistá mobilita (clean mobility KIA) – KIA

No vízia nemusí mať vždy iba takúto stručnú podobu. Dôležité je len to, aby ju vaši zákazníci dokázali správne pochopiť. Len tak sa s ňou dokážu stotožniť a vytvoriť si vďaka tomu dlhodobý, pozitívny vzťah k vašej značke.




„Byť firmou s najväčšou orientáciou na zákazníka na svete, kde zákazníci nájdu všetko, čo by mohli chcieť kúpiť online.“

„Vytvárať najlepšie produkty na svete a zanechať svet lepší, ako sme ho našli.“

„Inšpirovať a zabezpečovať rozvoj firiem, organizácií a ľudí v ich vnútri, aby zákazníci poznali nie len ich ceny, ale aj ich hodnoty. „
JD Agency
Na čo potrebuje firma víziu?
Firemná vízia je niečo ako „Severka“, hviezda niekde v diaľke, ktorá vám pomáha udržať smer. Je to najväčší motivačný faktor v organizácii, ktorý pomáha ľuďom ťahať za jeden povraz smerom k vybranému cieľu. Bez ohľadu na veľkosť danej organizácie, kľúčové je, aby sa s touto víziou stotožnili všetci ľudia v jej vnútri. Práve vďaka tomu môže byť organizácia dlhodobo úspešná.

Poslanie (misia) firmy
Hoci víziu a poslanie firmy si ľudia často zamieňajú (spájajú do jedného), nejde o to isté. Existujú malé filozofické rozdiely, ktoré tieto dva pojmy odlišujú. Zatiaľ čo vízia popisuje najvyšší cieľ firmy, poslanie (misia) firmy vyjadruje zmysel a účel jej existencie. Popisuje, čo chce firma ľuďom prinášať.




„Poskytnúť zákazníkom čo najnižšie ceny, najlepší výber a maximálne pohodlie“

„ Tvoriť environmentálne, inovatívne a vysokokvalitné produkty.“

„Zabezpečovať komplexný, udržateľný a efektívny rozvoj organizácií, s cieľom budovania ich dlhodobých hodnôt a zamestnaneckej spokojnosti.“
JD Agency
Ako firme pomáha poznanie svojho poslania?
Základným, všeobecným poslaním každej organizácie je poskytovať svojim zákazníkom nejakú službu, alebo im predávať, či inak poskytovať svoje výrobky. Toto platí pre všetkých bez rozdielu. No pokiaľ chcete, aby bola vaša firma dlhodobo úspešná, musíte vedieť aj to, aký problém vaše výrobky či služby riešia, alebo akú zmenu chcete ľuďom poskytnúť. Pretože je obrovský rozdiel predávať mobilné telefóny, a poskytovať ľuďom možnosť rýchlo sa spojiť so svojimi známymi kdekoľvek a kedykoľvek.

Hodnoty firmy
Firemné hodnoty odzrkadľujú to, na čom firme záleží a akým spôsobom sa vo firme robia rozhodnutia. Sú ako náš vnútorný kompas, ktorý nám pomáha nájsť správny smer pri riešení každodenných situácií. Hodnoty ovplyvňujú to, čo robíme, ako to robíme a s akým zámerom. Vymeníte pri reklamácii výrobok okamžite za nový, alebo budete 30 dní čakať s vyjadrením, že na nájdenú závadu sa nevzťahuje vaša záruka? Využívate prioritne na váš online marketing tvorbu hodnotného obsahu, alebo uprednostňujete časté výkonnostné kampane?
Hodnoty Amazon:
- Posadnutosť zákazníkom (Customer obsession)
- Dlhodobé myslenie (Long-term thinking)
- Vášeň pre vynachádzanie (Passion for invention)
- Prevádzková dokonalosť (operational excellence)
Hodnoty VÚB Banky:
- Jednoduchosť
- Užitočnosť
- Ľudskosť
- Humor
Hodnoty JD Agency:
- Udržateľnosť (podnikania, rozvoja ako aj bežného života)
- Efektivita (práce, propagácie a teda celej organizácie)
- Tvorba hodnôt (aby ľudia poznali aj hodnotu vašej firmy, nie len jej cenu)
- HDŠ – hrubé domáce šťastie (spokojnosť zamestnancov a zákazníkov, tvorba hodnôt)
Hodnoty firmy musia ladiť s jej víziou a misiou
Vízia, poslanie a hodnoty firmy nie sú samostatné časti, sú to 3 základné stavebné prvky vašej organizácie, ktoré sú navzájom poprepájané. Pokiaľ má byť vaša organizácia dlhodobo úspešná, je dôležité, aby firma vedela kam smeruje (poznala svoju víziu), aby firma vedela, čo chce vykonávať na ceste k svojmu najväčšiemu cieľu a aby poznala svoje základné hodnoty, ktorými sa bude riadiť počas celej tejto cesty. Ak všetko toto poznáte – gratulujeme vám! Ste na správnej ceste k dlhodobému úspechu! No stále ste len na začiatku. Vašim ďalším krokom bude stanovenie vhodných cieľov a zadefinovanie marketingového mixu

Hľadáte podnety k zlepšeniu vašej firmy? Prečítajte si viac aj o Firemnej stratégii, alebo si s nami dohodnite jednu Marketingovú kávu!