Viete ktorá firma ako prvá prišla na trh s “mobilným” telefónom? Tie úvodzovky sú zámerné, pretože dnes si už nikto z nás nevie predstaviť, ako by sa mohol pohybovať s telefónom vážiacim viac ako jeden kilogram, no v roku 1973 bol tento telefón značky Motorola obrovským prelomom. Pri príležitosti 50. výročia uvedenia prvého mobilného telefonú Motorola na trh sa teraz poďme pozrieť na to, čím je značka Motorola taká výnimočná, a čím sa odlišuje od svojej konkurencie.
Vznik značky Motorola
Značka Motorola bola založená 25. septembra 1928 v Chicagu, v USA bratmi Paulom a Josephom Galvinovými. Pôvodné meno spoločnosti bolo Galvin Manufacturing Corporation – Galvinová výrobná spoločnosť. Toto meno bolo využívané až do roku 1947, kedy sa meno značky oficiálne zmenilo na Motorola. Tento názov sa však neoficiálne používal už od roku 1930, kedy sa firma začala zaoberať výrobou rádií do áut. Názov značky vznikol spojením dvoch slov. Motor – ako dedičstvo počiatočných rokov značky, kedy sa firma zameriavala na výrobu automobilovej elektroniky, a koncovka – Ola, ktorá bola v 20. rokoch minulého storočia spájaná so zvukom a s mnohými spoločnosťami, ktoré vyrábali gramofóny, rádiá a ostatné zvukové vybavenie. Názov firmy teda znamenal zvuk v pohybe. Už v počiatkoch firmy tak môžeme vidieť silný zmysel pre marketing, ktorý pretrval až dodnes.
Výhlasenie o značke Motorola
“Spoločnosť Motorola existuje, aby navrhovala, vytvárala a dodávala cieľavedomé inovácie ľuďom na celom svete, aby tak zmenila spôsob, akým objavujú, zdieľajú a spájajú sa s okolitým svetom. Už od roku 1928 nás ženie snaha posúvať priemysel vpred. V spoločnosti Motorola sa snažíme poskytnúť ľuďom lepší prístup k intuitívnym mobilným produktom a službám, ktoré sú potrebné na uľahčenie, pozdvihnutie a spríjemnenie každodenného života pre všetkých.”
Toto vyhlásenie o značke môžeme pokojne označiť ako vzorové výhlasenie. Skrýva sa v ňom totižto oveľa viac, ako “len” zmysel a poslanie firmy. No nie sú to len pekné slová. Je to konzistentnosť firmy, ktorá naozaj žije to čo hlása, ktorá odlišuje značku Motorola od mnohých jej konkurentov.
Čo všetko sa teda skrýva za týmto vyhlásením, a prečo môžeme značku Motorola označiť ako konzistentnú značku?
Poslanie značky Motorola v praxi
“Navrhovať, vytvárať a dodávať cieľavedomé inovácie pre ľudí na celom svete, aby sme zmenili spôsob, akým ľudia objavujú svet, zdieľajú svoje životy a ako sa spájajú s okolitým svetom. “
Znie to krásne, však?
Ale predstavte si, že by ste takéto vyhlásenie počuli pred rokom 1973. Práve vtedy totižto firma Motorola uskutočnila historický prvý telefonát s pomocou mobilného telefónu. Išlo o model Motorola dynatax 8000x, ktorý vážil viac ako jeden kilogram, a v dobe uvedenia na trh stál viac ako 3500 dolárov. Prvý hovor uskutočnil práve človek zodpovedný za prípravu tohto modelu, Martin Cooper. Neskôr Motorola prispela aj k vývoju GSM systému, a ako prvá priniesla na trh mobilný telefón, ktorý podporoval túto technológiu. No inovácie a spájanie ľudí neboli spojené so značkou iba počas počiatočnej éry mobilných telefónov…
Motorola dynatac 8000x bol prvý mobilný telefón na svete. Za jeho otca sa považuje inžinier firmy Motorola, Martin Cooper
Prečo veriť značke Motorola?
Dedičstvo prvenstiev značky Motorola predstavuje najlepší možný dôkaz dôveryhodnosti značky. Takmer storočné skúsenosti s navrhovaním a vytváraním inovácií, ktoré pomáhajú ľuďom na celom svete (a aj mimo neho) spájať sa s ostanými sú preto faktom, nie len komunikačným sloganom.
Spoločnosť Motorola vyvinula jedno z prvých komerčne úspešných auto rádií
Motorola predstavila prvý mobilný rádiotelefón, ktorý využívali najmä taxikári a záchranné služby
19-palcový televízor Motorola Astronaut, bol prvým veľkoplošným, tranzistorovým, bezdrôtovým prenosným televízorom na svete
Rádiové zariadenie Motorola prenáša prvé slová z Mesiaca na Zem
Motorola predstavila prvý mobilný telefón, ktorý vážil viac ako kilogram a stál viac ako 3 500 dolárov
Fotografie Saturnu z Voyageru 1 boli prenesené komunikačným zariadením Motoroly na Zem na vzdialenosť 1 miliardy míľ
Motorola predstavila svetu prvý mobilný telefón so systémom GSM
Motorola predstavila prvý obojmerný Pager na svete
Benefity značky Motorola
“Uľahčovanie a spríjemňovanie každodenného života všetkých ľudí,” tak znie ďalšia časť vyhlásenia značky Motorola. Ako sa však tieto slová premietajú do praxe? Pozrime si príklady komunikácie značky na jej sociálnych sieťach.
Zabudli ste si nabiť svoj telefón? Za 7 minút nabíjania môžete mať dostatok energie na celý váš deň!
Systém zvuku Dolby Atmos nemusí byť len v kinách Uživájte si priestorový zvuk aj s vašim mobilom!
Káble už viac netreba hľadať, ani skrývať. Privítajte vysokovýkonné bezdrôtové nabíjanie!
Technológia Ultra Pixel vám uľahčí fotenie za nepriaznivých svetelných podmienok!
Cenový positioning značky
Značka Motorola pravidelne dokazuje svoje zameranie na inovácie. Ako sa však značka dostáva bližšie k ľudom? Ohlasuje predsa jednoduchší prístup k inováciám, a technológie dostupné pre všetkých.
Ďalším dôležitým dôkazom toho, že značka Motorola žije to čo hlása je preto aj jej cenová politka, respektíve cenový positioning.
Aj značky Apple a Samsung patria k technologicky silným spoločnostiam, ktoré sú schopné priniesť na trh najnovšie technológie. Rozdiel medzi nimi a značkou Motorola sa však ukrýva v positioningu značku.
Porovnanie najčastejšie porovnávaných parametrov mobilných telefónov, vykonané 29.3.2023 na základe dát z internetovej stránky www.organge.sk:
Apple iPhone 14 Pro 512GB Silver
Veľkosť úložiska: 512 GB
Operačná pamäť: 6GB
Zadný Fotoaparát: 48 Mpix
Cena bez paušálu: 1719€
Samsung Galaxy S23 Ultra 5G 512GB black
Veľkosť úložiska: 512 GB
Operačná pamäť: 12GB
Zadný Fotoaparát: 200 Mpix
Cena bez paušálu: 1579€
Motorola Edge 30 Ultra 256GB
Veľkosť úložiska: 256 GB
Operačná pamäť: 12GB
Zadný Fotoaparát: 200 Mpix
Cena bez paušálu: 879€
Inovatívne technológie dostupné pre všetkých? To je značka MOTOROLA! Mobilný telefón si samozrejme môžete vybrať aj na základe iných kritérií, no dlhodobá konzistentnosť značky Motorola stojí v každom prípade za povšimnutie (a vyslovenie uznania).
Spojenie značiek Motorola a Chicago Bulls
Na rozširovanie svojho mena firma Motorola aktívne využíva aj sponzoring v športe. V roku 2022 sa opätovne vrátila k spolupráci s ich lokálnym partnerom, basketbalovým tímom Chicago Bulls.
„Chicago je miesto, ktoré nazývame domovom už mnoho rokov, a Bulls je organizáciou, ktorú sme celý ten čas rešpektovali a fandili jej,“ povedal prezident Motoroly pre Severnú Ameriku Rudi Kalil.
„Motorola a Bulls zdieľajú nielen obrovskú hrdosť pre ich rodné mesto, ale aj vášeň spájať ľudí prostredníctvom jedinečných spotrebiteľských zážitkov. Sme nadšení, že môžeme spojiť naše dve značky, a ešte viac naplniť našu spoločnosť a naše všestranné produktové portfólio pulzujúcou energiou mesta, a fanúšikov Chicago Bulls na celom svete.“.
Bulls a Motorola budú propagovať svoje partnerstvo na miestnej, ako aj medzinárodnej úrovni, a vytvoria podujatia a zážitky pre fanúšikov po celom svete.
V rámci spolupráce získava Motorola prvotriednu prezentáciu ich značky v rámci všetkých komunikačných kanálov Chicago Bulls. Motorola bude mať svoje miesto v United Centre, ako aj vo vysielaní v rádiu Bulls počas všetkých ich hracích dní. Logo Motoroly bude taktiež umiestnené na výsledkovej tabuli počas zápasov, bude využívané naprieč sociálnymi sieťami klubu v rámci sponzorovaného digitálneho obsahu, ako aj na oficiálnej internetovej stránke. Logo Motoroly sa bude taktiež nachádzať na dresoch Chicago Bulls, ako aj v každej oficiálnej komunikácii medzi Bulls a ich fanúšikmi.
Použité zdroje:
- https://sk.wikipedia.org/wiki/Motorola
- https://www.motorola.com/us/about/motorola-history-milestones
- https://www.motorola.com/sk/sk/about
- https://www.motorolasolutions.com/en_us/about.html
- https://www.techbox.sk/presne-pred-92-rokmi-vznikla-motorola/
- https://en.gizchina.it/2023/03/motorola-dynatac-8000x-40th-anniversary/
- https://www.motorolasolutions.com/en_us/about/history.html
- https://www.nba.com/bulls/news/chicago-bulls-name-motorola…