Online marketing, kryptomeny, video meetingy a elektromobily. To sú pravdepodobne tie sféry podnikania, ktoré v roku 2020 zaznamenali najvýraznejší posun vpred. Hoci je pravda, že napríklad v segmente elektromobilov sa očakáva, že v roku 2021 bude rast ešte výraznejší, bol to práve rok 2020, ktorý sa zapíše do histórie ako ten, v ktorom to začalo. Trh sa dal do pohybu a mnohí silný hráči museli prehodnotiť svoje stratégie, alebo urýchliť procesy, ktoré mali už vopred naplánované. Jednou z firiem, ktoré sa rozhodli pre radikálnu transformáciu, je KIA Motors, teda po novom už len KIA. Ako sa teda mení podniková stratégia tejto medzinárodnej firmy? Aká je ich nová vízia, či aké nástroje využívajú na jej sprostredkovanie pre zákazníkov?

Nový zámer značky, nová firemná misia, obchodný smer, filozofia dizajnu, nová pracovná kultúra. To sú jednotlivé prvky firemnej evolúcie, ktoré v januári tohto roka spoločnosť KIA veľkolepo ohlásila. Prečo veľkolepo? Pretože prezentácia nového loga, ktorá sa uskutočnila začiatkom januára, sa s 303 synchronizovanými pyrodronmi zapísala do Guinesovej knihy rekordov. Wow efekt bol zaručený, veď posúďte sami.
Prvým krokom firmy bolo predstavenie nové loga. Zdroj: Kia a youtube kanál Kia worldwide
Spolu s prezentáciou nového loga KIA zverejnila aj dátum, kedy odhalí detaily svojej celkovej tranformácie. Spravila si tak vlastnú virálnu reklamu, ktorá veľmi rýchlo obletela svet a vzbudila v ľuďoch záujem. Čo všetko sa teda vo firme zmenilo?
Zmena (tvorba) značky v praxi: Analýza→ stratégia → taktika
S príchodom roku 2021 KIA nespustila len nový vizuál značky, ale aj svoju kompletnú tranformáciu. Analýzou zistila, kde sa aktuálne nachádza, a kam by mohla ísť, vďaka čomu zmena nepredstavovala len nové logo, ale aj nové ciele a novú firemnú stratégiu.
Poslanie značky. Kto sme boli a kým vždy budeme?
Vedeli ste, že KIA svoju cestu začínala s výrobou bicyklou? Ich poslaním teda nie je vyrábať autá, ale POHYB. Dokonalá ukážka moderného marketingu. Predávate vo svojej firme výrobky, alebo riešenia problémov? Alebo ste už na top úrovni a poskytujete svojim zákazníkom určité pocity?
Vizualita značky: inšpirácia pre ľudí
Vo svete môžeme nájsť viacero firiem, ktoré aktuálne menia svoje logá kvôli tomu, aby mohli lepšie vystupovať v digitálnom svete, no KIA zašla ešte ďalej. Nové logo, nový fond písma, nová farebná škála, no čo je najdôležitejšie – všetky tieto prvky sú spojené príbehom a majú spoločný cieľ: inšpirovať ľudí!
Budúcnosť: spojenie dizajnu a poslania značky
Poznať svoje hodnoty, vedieť čo chcete zákazníkom priniesť a podľa toho pripravovať svoje výrobky – to je nová cesta KIA!
Vízia značky KIA
Ako bolo už skôr uvedené, cieľom KIA nie sú autá, ale pohyb. Práve z poznania tejto svojej základnej hodnoty vychádza aj firemná vízia, ktorú chce značka napĺňať, a ktorou sa chce zároveň vhodne prezentovať:
Movement that inspire – pohyb, ktorý inšpiruje
Napĺňanie vízie
Ak chcete zvýrazňovať hodnoty svojej firmy, nestačí ich len poznať, dôležité je aj spájať ich so správnymi symbolmi. KIA toto chápe, a preto si na prezentáciu pohybu zvolila šport. No nie len sponzoring top športovca (Rafael Nadal) alebo sponzoring top podujatia či súťaže (Australian Open a Európska liga UEFA), ale napríklad aj podporu OZ Špeciálnych olympiád na Slovensku a podporu pohybu všeobecne. Vďaka tomu sa vízia firmy stáva nie len reálnou, ale zároveň veľmi populárnou.
Globálnym ambasádorom značky KIA je Rafael Nadal
Marketing firmy KIA počas Australian Open 2021, zdroje: FB Australian Open
Discover how UEFA Europa League goal celebrations inspire ideas 🕺
— Goal (@goal) February 18, 2021
Which celebration is your favourite? 🗣#UELCelebrations #Kia #MovementThatInspires#Movement #Inspiration #1MILLION pic.twitter.com/3VxLBuHW6J
This year, @Kia_Worldwide will turn ocean waste into new sustainable sports equipment with every ace that hits the court at the Australian Open.
— Rafa Nadal (@RafaelNadal) January 15, 2022
You can serve your own ace and join the movement today.https://t.co/GGy0s8NTS2 & @frnadal#Kia #MovementThatInspires #AcesforOceans pic.twitter.com/95MiMvObUE
Aké kroky firemnej evolúcie teda KIA podstúpila ?
- 1, Vnútorná analýza firmy a zákaznícka analýza značky
- 2, Stanovenie hodnôt a vízie
- 3, Určenie SMART cieľov (7 nových modelov elekromobilov do roku 2027…)
- 4, Vytvorenie pracovnej kultúry (firemná DNA)
- 5, Vytvorenie moderného vizuálu (rebranding značky)
- 6, Výber vhodných spôsobov prezentácie značky (komunikačná stratégia)

Páčia sa vám nástroje, ktoré KIA využíva na svoju prezentáciu? Preskúmajte ich viac do hĺbky, a zistite viac o športovom marketingu, alebo o základnom rozdelení marketingových prístupov.
Chceli by ste, aby aj vaša firma rástla vďaka takto detailne rozpracovanej firemnej stratégii? Kontaktujte nás, a my Vám s tým pomôžeme!