Sociálne siete patria k fenoménom novodobého internetu. Ľudia už nevyužívajú internet len na to, aby vyhľadávali informácie a prijímali elektronickú poštu, ale aktívne tvoria svoj vlastný internetový obsah. Zdieľajú informácie o sebe, svoje myšlienky, zážitky či skúsenosti, fotografie a videá zo svojho súkromia, ako aj zo svojej práce. Práve na tento účel sú sociálne siete ideálnymi nástrojmi. Koľko takýchto sietí ale poznáte? Viete aké možnosti osobnej a firemnej prezentácie vám tieto siete ponúkajú?
Biele F v modrom štvorci netreba veľmi predstavovať. Momentálne najväčšia sociálna sieť na svete s viac ako 2,7 miliardami (!) užívateľov celosvetovo ( počet ľudí na zemi momentálne dosahuje približne 7,8 miliardy) poskytuje dostatočný priestor na svoju osobnú či firemnú prezentáciu. Facebook ako univerzálna sociálna sieť poskytuje dostatočné množstvo funkcií pre každodennú obojstrannú komunikáciu medzi ľuďmi, resp. medzi firmami a ich potencionálnymi zákazníkmi. Či už potrebujete zdieľať produktové video, fotografiu z dovolenky, verejne reagovať na aktuálne dianie vo svete, alebo napísať súkromnú správu členovi vašej rodiny, Facebook vás neodmietne ( teda pokiaľ váš príspevok niekto nenahlási ako nevhodný 🙂 )
Názov: Facebook
Rok založenia: 2004
Počet užívateľov celosvetovo: 2,7 miliardy +
Počet užívateľov na Slovensku: 2,5 milióna +
Typ: Univerzálna, profilovo zameraná sociálna sieť
Viete, ktorá je 2. najnavštevovanejšia webová stránka súčasnosti?
Je to Youtube! A áno, aj Youtube je sociálna sieť. Hoci sa to možno nezdá, ponúka toho oveľa viac ako “len” prehrávanie hudobných videoklipov. Každý jednotlivec (či podnik) môže mať svoj súkromný profil, na ktorý bude nahrávať svoje vlastné videá, ktoré iný užívatelia odoberajú a hodnotia. Veľmi moderný sú aj takzvaný Youtubery, teda ľudia ktorí sa výrazne prezentujú pomocou vlastných videí zdieľaných na Youtube. U nás sú známi napríklad Gogo, alebo Evelyn. A ako môže využiť Youtube vaša firma? Okrem vlastnej prezentácie je tu možnosť zakúpiť si tie otravné reklamy, ktoré vás vyrušujú pri počúvaní obľúbenej hudby 😛
Názov: Youtube
Rok založenia: 2005
Počet užívateľov mesačne celosvetovo: 2 miliardy +
Počet užívateľov mesačne na Slovensku: 3 milióny +
Typ: Univerzálna, obsahovo zameraná sociálna sieť
Obsahovo zameraná sociálna sieť, určená prevažne pre vaše smartfóny – to je Instagram! Základnými stavebnými kameňmi Instagramu sú zdieľanie vlastných fotografií a hodnotenie fotografií iných ľudí či firiem. Vďaka šikovným vývojárom môžete svoje fotografie spolu so zdieľaním na Instagrame zdieľať rovno aj na iných sociálnych sieťach, no nevýhodou ostáva nemožnosť zdieľať fotografie priamo z vášho PC. Nič to ale nemení na tom, že Instagram je najrýchlejšie sa rozvíjajúcou sociálnou sieťou, ktorá má pred sebou veľkú budúcnosť!
Názov: Instagram
Rok založenia: 2010
Počet užívateľov celosvetovo: 1 miliarda +
Počet užívateľov na Slovensku: 1 milión +
Typ: Univerzálna, obsahovo zameraná sociálna sieť
Tvítovanie (v preklade niečo ako čvirikanie) je priamou konkurenciou pre Facebook. Teda mohlo by byť, no šírkou svojej základne sa k úspešnosti Facebooku ani nepribližuje. Aj napriek tomu je na svete mnoho celebrít, pre ktorých je Twitter prioritná sociálna sieť. O trendoch na Twitteri veľa napovie to, že najsledovanejšou osobou je 44. americký prezident ( Barack Obama) so 127 miliónmi sledovateľov, pričom na 6. mieste so ziskom 89 miliónov hlasov sa nachádzal 45. americký prezident (Donald Trump)! Medzi nich sa v rebríčku vtesnali ľudia ako Justin Bieber, Katy Perry, Rihanna či Cristiano Ronaldo. Twitter sa snaží byť dynamickejším kamarátom Facebooku na čo využíva aj jednu so svojich základných rozdielových charakteristík – obmedzenie Twittu (Statusu) na dĺžku 280 znakov. Ak sa vám 280 znakov zdá málo, musíme ešte doplniť, že pred časom to bolo dokonca iba 140 znakov.
Názov: Twitter
Rok založenia: 2006
Počet užívateľov celosvetovo: 300 miliónov +
Počet užívateľov na Slovensku: 350 tisíc +
Typ: Univerzálna, Mikroblogovacia, profilovo zameraná sociálna sieť
LinkdedIN je špecializovaná sociálna sieť zameraná na podnikanie a zamestnanosť, respektíve hľadanie nových zamestnancov. Ľudia na tejto sieti prezentujú svoje výskumy, ukazujú svoje CV, spájajú sa s ľuďmi so spoločnými názormi a profesiami či vyhľadávajú pre svoju firmu vhodných zamestnancov. LinkedIN je niečo podobné, no zároveň úplne iné ako Facebook a Twitter, vďaka čomu sa odlišuje aj ich užívateľské zloženie. Asi najvýraznejší rozdiel je v tom, že na LinkedINe nájdete oveľa menej násťročných používateľov.
Názov: LinkedIN
Rok založenia: 2003
Počet užívateľov celosvetovo: 706 miliónov +
Počet užívateľov na Slovensku: 500 tisíc +
Typ: Špecializovaná, profilovo zameraná sociálna sieť
Hľadáte nápad na nové domáce doplnky, , tetovanie či nový účes? Pripojte sa na Pinterest, nechajte sa inšpirovať, podeľte sa o svoje skúsenosti s daným tovarom alebo zdieľajte svoje vlastné výrobky! Obsahovo zameraná sociálna sieť je podobná Instagramu (zdieľajú sa prevažne obrázky), no rovnako ako LinkdedIN aj Pinterest má menej násťročných užívateľov, nakoľko ho využívajú najčastejšie ľudia pri nakupovaní a hľadaní inšpirácie čo nakúpiť (prevažne však ženského rodu). Zaujímavosťou je, že si jednotlivé časti obrázkov, alebo celé obrázky viete priamo v aplikácií dať vyhľadávať na internete, čo vám môže výrazne uľahčiť vaše hľadanie. Pinterest môžeme nazvať dokonca aj ako sociálnu sieť vecí.
Názov: Pinterest
Rok založenia: 2009
Počet užívateľov mesačne celosvetovo: 416 miliónov +
Počet užívateľov na Slovensku: ?
Typ: Univerzálna, obsahovo zameraná sociálna sieť
TikTok, alebo Douyin (originálny čínsky názov) je určený na vytváranie a zdieľanie krátkych videí. Pokiaľ sú vašou cieľovou skupinou ľudia do 30 rokov, odporúčame si založiť účet na TikToku a začať ho naplno využívať. Pri tvorbe videa môžete využiť rôzne filtre, pridať hudbu a vyvoľať tak v ľuďoch silnejšiu emóciu. Dĺžka videa je obmedzená na 60s, no aj za tento čas dokážete ľudí zaujať rôznymi spôsobmi. Ak teda nežijete v krajine ako India, kde boli na TIkTok uvalené rôzne zákazy. TikTok môže ale rovnako slúžiť aj na prezentáciu vašej firmy a vašich produktov. Napríklad tak, ako to robí Elon Musk pre svoje firmy Tesla či SpaceX.
Názov: TikTok
Rok založenia: 2016
Počet užívateľov celosvetovo: 800 miliónov +
Počet užívateľov na Slovensku: ?
Typ: Univerzálna, obsahovo zameraná sociálna sieť
Online sociálne siete zaberajú čoraz väčšie miesto v našich životoch. Preto veríme, že vďaka tomuto krátkemu prehľadu si pre seba, ako aj pre svoju firmu vyberiete tie najvhodnejšie formy online prezentácie.
Odporúčame ale prečítať si aj článok o možstiach firmy pri vstupe do online sveta, ktorý vám pomôže lepšie sa zorientovať v širšej ponuke možností online prezentácie (mimo Sociálne siete) pre vás a vašu firmu.